تهران ، خیابان شريعتي ، بعد از مترو شريعتي ، كوچه شواري ، اولين ساختمان پزشكان - تلفن : 22843289 - 021
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تغذيه در بيماريهاي مادرزادي قلب / علل سوء تغذیه در بیماریهای مادرزادی قلب

علل سوء تغذیه در بیماریهای مادرزادی قلب

علل سوء تغذیه
بطور کلی علل سوء تغذیه در بیماران مادرزادی قلب به سه گروه تقسیم می شود:
الف - دریافت ناکافی مواد غذائی
ب جذب ناکافی مواد غذائی
ج افزایش نیاز به کالری

هر چند که دریک بیمار ممکن است یک یا چند تا از این عوامل بطور همزمان دخیل باشند .در بیمارانیکه علاوه بر بیماری مادرزادی قلب , نارسی , اختلال رشد داخل رحمی, بیماریهای ژنتیکی و سایر بیماریهای همراه را دارند اختلال رشد در این بیماران شدیدتر و درمان تغذیه ای نیز مشکل تر خواهد بود .

الف دریافت ناکافی مواد غذایی : تعداد کثیری از بیماران مبتلا به بیماری مادرزادی قلب تنفس تند (تاکی پنه ) دارند که این مسئله باعث خستگی زودرس انها شده و این شیرخوران مکررا موقع شیر خوردن از سینه مادر جدا شده و معمولا تغذیه کامل انجام نمی دهند .از طرفی بیماران مادرزادی قلب ممکن است بدلیل احتقان کبدی و داروهای مصرفی دچار بی اشتهایی باشند .همچنین این بیماران بدلیل اثر فشاری کبد بزرگ شده حجم معده شان ممکن است کوچکتر باشد .

دراین بیماران ممکن است عدم هماهنگی بین مکیدن ,بلعیدن و تنفس وجود داشته باشد .از طرفی بیماران مادرزادی قلب بطور شایع دچار عفونتهای تنفسی شده و بدلیل بستری شدنهای مکرر دریافت تغذیه در انها کاهش پیدا میکند.بعضی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماریهای مادرزادی قلب با ایجاد تهوع, استفراغ , بی اشتهایی ,اسهال باعث اختلال تغذیه ای می شوند.

ب جذب ناکافی مواد غذایی: بیماران مادرزادی قلب بدلیل ادم ( ورم ) دیواره روده و همچنین کاهش خونرسانی روده دچار کاهش جذب مواد غذائی از دستگاه گوارش می باشند. در این بیماران ممکن است تخلیه معده نیز با تاخیر صورت گیرد.استفراغ نیز در بیماران مادرزادی قلب شایعتر می باشد.

ج افزایش نیاز به کالری : بطور کلی بیماران مادرزادی قلب نیاز به کالری بیشتری نسبت به همسن و سالان خود دارند,طوریکه یک شیرخوار مبتلا به بیماری مادرزادی قلب 20 تا 40% کالری بیشتر از هم سالان خود نیاز دارند ,چون بدلیل افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب و همچنین استرس متابولیکی ناشی از نارسائی قلب ( افزایش فعالیت سمپاتیک ) نیازشان به کالری بیشتر است .

اثرات سوء تغذیه
در کوتاه مدت سوء تغذیه باعث کاهش توانائی کودک در مقابل عفونت ها شده و طول مدت بستری اینها برای جراحی قلب دربیمارستان طولانی خواهد بود . در دراز مدت باعث اختلال رشد وتکامل شده ودر بعضی از بیماران مخصوصا در انانی که کبودی طولانی مدت دارند ممکن است باعث کاهش ضریب هوشی شود.


آدرس مطب : شريعتي،بالاتر از سه راه ميرداماد ،بعد از مترو شريعتي ،جنب پمپ بنزين كوچه شواري اولين ساختمان پزشكان
تلفن : 22843289 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پرستاري در بخش انژيوگرافي كودكانپرستاري در بخش انژيوگرافي كودكان

امروزه بر خلاف دهه های گذشته اغلب بیماریهای مادرزادی قلب براحتی قابل تشخیص و معمولاً از طریق اینترونشن یا جراحی بصورت کامل قابل درمان می باشند و . . . ... ادامه مطلب

اکوکاردیوگرافی جنین مادران دیابتیاکوکاردیوگرافی جنین مادران دیابتی

دیابت یکی از بیماریهای مزمن شایع هست و حدود 10 درصد مادران باردار مبتلا به دیابت هستند .هم چنین شیوع بیماریهای مادرزادی قلب در مادران دیابتی ۵ برابر شایعتر از افراد عادیست ... ادامه مطلب

اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )

يکی از دلایل مرگ و میر نوزادان در هنگام تولد اختلالات مادرزادی قلب است که طبق آمارها شیوع آن ٨مورد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده گزارش شده است. ... ادامه مطلب

خدمات مطب

دكتر فريدون آشنايي
فوق تخصص قلب كودكان و نوزادان
اکوکاردیوگرافی جنین
متخصص كودكان و نوزادان
ويزيت : روزهاي زوج ( شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه ) از ساعت ١٧ تا ٢١ با تعيين وقت قبلي
نوار قلب ، اکو کاردیوگرافی
اکوکاردیوگرافی جنین
آنژیوگرافی تشخیصی و درما نی ( در بیمارستانهای دولتی و خصوصی )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465