تهران ، خیابان شريعتي ، بعد از مترو شريعتي ، كوچه شواري ، اولين ساختمان پزشكان - تلفن : 22843289 - 021
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انژیوگرافی قلب کودکان / پرستاري در بخش انژيوگرافي كودكان

پرستاري در بخش انژيوگرافي كودكان

دکتر فريدون آشنایی، فوق تخصص قلب كودكان و نوزادان
توجهات پرستاری در آنژیو گرافی کودکان
امروزه بر خلاف دهه های گذشته اغلب بیماریهای مادرزادی قلب براحتی قابل تشخیص و معمولاً از طریق اینترونشن یا جراحی بصورت کامل قابل درمان می باشند و با توجه به اینکه اغلب مشکل بیمار آناتومیک می باشد با اصلاح آن معمولا عمر طبیعی یا نزدیک به طبیعی قابل انتظار می باشد

مقدمه

بیماریهای مادر زادی قلبی بر خلاف نامگذاری صورت گرفته در اغلب مواد ارتباطی به مادر نداشته به همین دلیل در بعضی از منابع از آن بعنوان بیماری همزادی نامبرده می شود
این بیماریها معمولاً از دوران جنینی به علل مختلف ازقبیل عوامل ژنتیکی ، بیماریهای کروموزومی ، عفونت های داخل رحمی جنین ، مصرف بعضی از داروها وعلل ناشناخته ایجاد می شوند و بر حسب نوع بیماری و شدت آن تظاهرات بالینی آنها ممکن است در دوران جنینی ، نوزادی ، کودکی یا بزرگسالی تظاهر پیدا بکند
با توجه به اینکه بیماریهای مادرزادی قلبی متعدد می باشد و فیزیولوژی و پاتولوژی متفاوت دارند بنابر این تشخیص و درمان آنها و همچنین سیر بالینی آنها متفاوت خواهد بود.

توجهات پرستاري قبل از انژيو
آزمایشات روتین قبل از آنژیو شامل:
PT - PTT CA BUN Cr CBC Dif BG RH HIV- HCV Ab HBS Ag
و در مورد اینترونشن علاوه بر آزمایشات فوق انجام کراس مچ و رزرو خون نیز ضروری می باشد.
همچنين معمولا انجام گرافي قفسه سينه و نوار قلب لازم مي باشد .
رگ گیری از بیمار باید در محیط گرم انجام شود و برای شیر خواران کوچک باید زیر وارمر انجام شودتا بیمار دچار هیپوترمی نشود.
رگ گیری قبل از آنژیو گرافی بهتر است از اندام های فوقانی باشدچون روی پاهای بیمار در حین آنژیوگرافی پوشیده می باشد و اگر رگ گیری از پا صورت گرفته باشد در حین آنژیوگرافی دادن سرم و دارو مشکل تر خواهد بود.
چون کودکان و مخصوصاًشیر خواران در طول ناشتا بودن مستعدد هیپوگلسیمی می باشند لذا در طول مدت ناشتا بودن باید با نظر پزشک معالج سرم بگیرند. این مسئله مخصوصا ًدر بیمارانیکه سیانوز شدید دارند بسیار مهم می باشد چون این گروه از بیماران در زمینه دهیدراتاسیون مستعددتشکیل ترومبوزدر عروق می باشند و در حین آنژیوگرافی ممکن است دچار آمبولی بشوند.،چون بیماران سیانوتیک اغلب دچار پلی ستیمی می باشند حتی در حین آنژیو گرافی و بعد از آن نیز باید به اندازه کافی سرم دریافت کنند تا ضمن رقیق تر شدن خون احتمال حملات كبودي نیزکاهش پیدا بکند.
با توجه به اینکه تعدادی از بیماران مادر زادی قلب شنت راست به چپ دارند و خون از سمت راست قلب (خون وریدی ) بدون عبور از ریه مستقیماً وارد آئورت و بعد مغز می شود لذا باید دقت کافی در حین رگ گیری و دادن سرم بعمل آید تا کوچکترین ذره ای از هوا یا لخته وارد رگ بیمار نشود زیرا این مسئله می تواند بسیار خطرناک باشد.
در بیمارانیکه فشار بالای شریان ریوی شدید دارند باید سعی شود در حد امکان از ایجاد تحریک و درد شدید و طولانی در حین رگ گیری پرهیز شود چون احتمال افزایش هیپرتانسیون ریوی در این بیماران وجود دارد و می تواند خطر ناک باشد (افت ضربان قلب ، هپیوتاسیون و فوت) در چنین بیمارانی باید رگ گیری و هر گونه پروسیجر در محیط گرم و همراه با دادن اکسیژن صورت پذیرد.
به علت اینکه سرم و کلیه داروها بر اساس وزن کودک تجویز می گردد لذا کلیه بیماران باید توزین شده و در پرونده ثبت گردد.
بیمار باید با شرایط مناسب و همراه با پرستار به بخش کت لب منتقل شود و مقدار سرم دریافتی ، وضیعت بیمار و اقدامات انجام شده در بخش به پرستار کت لب اطلاع داده شود.

توجهات پرستاری در کت لب

جهت اطمینان از درست کارکردن رگ گرفته شده بایدرگ بیمارچک شده و مدت ناشتا بودن بیمار پرسیده شود
بتادین مورد استفاده جهت اسکراپ نباید سرد باشد زیرا ممکن است باعث هیپوترمی شیر خوارشود. هم چنین بهتر است كنتراست مورد استفاده جهت آنژیوگرافی دارای دمای مناسب باشد.
با توجه به اینکه اندام های بیماران جهت بی حرکتی فیکس می شوند در طول آنژیوگرافی رنگ و نبض دیستال اندام ها مورد ارزیابی قرار گیرد.
عروق شیرخواران با توجه به وزن کم آنها بسیار کوچک می باشد و با تحریک ، سوزن زدن وگذاشتن كاتتر براحتی دچار اسپاسم می گردد و در شریانی که دچار اسپاسم شده احتمال تشکیل ترومبوز و در مرحله بعد ایجاد آمبولی یا اختلال خونرساني قسمت دیستال اندام وجود دارد . لذا در اولین فرصت بعد از آنژیو گرافی باید شيت سریعاً خارج گردد.
هر چه طول مدت پروسیجر یا رگ گیری بیمار طولانی تر باشد و یا شيت مورد استفاده بزرگتر باشد احتمال آسیب عروق فمورال بیشتر خواهد بود.
بهتراست بعد از اتمام آنژیوگرافی جهت خارج کردن لخته احتمالی شيت آسپیره شود و بعد از خارج کردن نیز مقداری خون از رگ خارج گردد.
بعد از خارج کردن شيت و ایجاد هموستاز ، فشار اعمال شده در محل باید بقدری باشد که بتواند جلوی خونریزی را بگیرد و آنقدر نیز محکم نباشد که خون رسانی اندام تحتانی را مختل سازد. همچنین ضروری است دقیقاً خون رسانی اندام از نظر تغییر رنگ، دما و نبض با اندام مقابل مقایسه گردد.
انگشتان را از طریق فشار روی ناخن باید چک کرد وچنانچه مدت بازگشت خون مویرگی در زیر ناخن بیشتر از 3 ثانیه باشد نشانه اختلال پر فیوژن بوده و اهمیت دارد.
برای کودکان نیاز به گذاشتن کیسه شن نمی باشد و چسب روی پانسمان نباید بقدری محکم باشد که باعث اختلال باز گشت خون ورید های پا گردد.
در طول ریکاوری در بخش آنژیوگرافی بیمار باید از نظر خونریزی ، تغییرات سطح هوشیاری ،ساچورشين و علایم حیاتی مانیتورینگ و کنترل شود.

مراقبت های پرستاری بعد از انژيو در بخش
بیمار در بخش بصورت مرتب باید از نظر خونریزی محل آنژیوگرافی کنترل شود خصوصاً در بیمارانی که هپارین دریافت نموده اند و احتمال خونر یزی آنها زیاد می باشد.
با توجه به اینکه کودکان در بخش کت لب داروهای بیهوشی دریافت می کنند ممکن است در بخش بعد از بر طرف شدن اثرات داروها دچار بی قراری شوندضروری است مراقبت کافی بعمل آمده وتخت بیمارنیز دارای حفاظ مناسب باشد.
در تعدادی از بیماران بدلیل دریافت ماده حاجب ، سرم زیاد واثرات داروهای بیهوشی مثانه
پر شده و بمبه مي گردد که می تواند باعث بی قراری شدید در کودک شود . که در اینصورت بایستی بدون وارد آوردن فشار زیاد ، از طریق ماساژ نرم بیمار را تحریک به ادرار کردن نمود.
پائی که پروسیجر روی آن انجام شده بطور مرتب از نظر نبض ،تغییر رنگ و دما کنترل شده و با اندام مقابل مقایسه گردد
در مواردیکه بدلیل نبض ضعیف لمس کردن آن با دست مشکل باشد می توان از
پالس اکسیمتری استفاده کرد
در موارد ضعیف بودن نبض یا اختلال پرفیوژن اندام با نظر پزشک معالج هپارین شروع
می گردد و بهتراست بجای تزریق متناوب هپارین بصورت مداوم از طریق پمپ داده شود.
مقدار سرم تجویز شده در پرونده بیمار در زمان مشخص شده داده شود این مسئله هم برای جلوگیری از هیپو گلسیمی شیر خواران و هم برای کاهش اثرات نفروتوکسیک کنتراست مهم می باشد.
در بیماران سیانوتیک دادن سرم کافی بسیار حیاتی می باشد چون علاوه بر اثرات فوق هیدراته کردن بیمار باعث کاهش خطر تشکیل ترومبوزدر این بیماران می گردد.
چون هیپوترمی اثرات و عوارض ناگوار دارد (اسیدوز ،هیپوگلسیمی و.....) لذا در تمام مراحل بستری بیمار بایدگرم نگهداشته شود.
بدلیل اثرات داروهای بیهوشی و واکنش متفاوت بیماران مختلف نسبت به این داروها ممکن است زمان مورد انتظار برای هوشیار شدن برای تمامی بیماران یکسان نباشد ،لذا تا زمانیکه بیمار هوشیاری کامل پیدا نکرده باید از دادن مواد اشاميدني و خوراكي خود داری شود . بعد از هوشیاری کامل در پوزیشنی که سرو سینه بیمار حدود٤٥ درجه از افق بالاتر می باشد ابتدا با مقداری کم مایعات شروع شود تا خطر آسپیر اسیون به حداقل برسد.

قبل ازترخیص بیمار مجدداًبصورت کامل کنترل شده و با آموزش های لازم مرخص گردد.


آدرس مطب : شريعتي،بالاتر از سه راه ميرداماد ،بعد از مترو شريعتي ،جنب پمپ بنزين كوچه شواري اولين ساختمان پزشكان
تلفن : 22843289 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )

يکی از دلایل مرگ و میر نوزادان در هنگام تولد اختلالات مادرزادی قلب است که طبق آمارها شیوع آن ٨مورد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده گزارش شده است. ... ادامه مطلب

وارفارينوارفارين

وارفارين يك قرص ٥ ميلي گرمي و صورتي رنگ هست كه بعنوان ضد انعقاد استفاده ميشود. وارفارین جلوی لختهشدن خون را میگیرد، بنابراین از مشکلات ناشی از تشکیل لخته در رگهای خونی پیشگیری میکند. ... ادامه مطلب

اکوکاردیوگرافی جنین مادران دیابتیاکوکاردیوگرافی جنین مادران دیابتی

دیابت یکی از بیماریهای مزمن شایع هست و حدود 10 درصد مادران باردار مبتلا به دیابت هستند .هم چنین شیوع بیماریهای مادرزادی قلب در مادران دیابتی ۵ برابر شایعتر از افراد عادیست ... ادامه مطلب

خدمات مطب

دكتر فريدون آشنايي
فوق تخصص قلب كودكان و نوزادان
اکوکاردیوگرافی جنین
متخصص كودكان و نوزادان
ويزيت : روزهاي زوج ( شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه ) از ساعت ١٧ تا ٢١ با تعيين وقت قبلي
نوار قلب ، اکو کاردیوگرافی
اکوکاردیوگرافی جنین
آنژیوگرافی تشخیصی و درما نی ( در بیمارستانهای دولتی و خصوصی )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465