تهران ، خیابان شريعتي ، بعد از مترو شريعتي ، كوچه شواري ، اولين ساختمان پزشكان - تلفن : 22843289 - 021

وارفارين

وارفارين (كومادين): يك قرص ٥ ميلي گرمي و صورتي رنگ هست كه بعنوان ضد انعقاد استفاده ميشود. وارفارین جلوی لختهشدن خون را میگیرد، بنابراین از مشکلات ناشی از تشکیل لخته در رگهای خونی پیشگیری میکند.

فاکتورهای انعقادی (فاكتور هاي عمل كننده براي تشكيل لخته) برای فعالیت خود نیاز به ویتامین K دارند ،وارفارین از طریق مهار فعالیت ویتامین k از تشكيل لخته جلوگيري مي كند ،بنابراين خيلي از مواد غذاي كه حاوي ويتامين k هستند يا داروهاي كه روي متابوليسم ويتامين كا تاثير دارند روي عملكرد وارفارين تاثير مي گذارند.

موارد مصرف : در بيمارانيكه دريچه فلزي در قلب گذاشته اند ، نامنظمي هاي قلب ( اريتمي هاي قلب) و كلا در هرحالتي كه احتمال تشكليل لخته در بدن افزايش پيدا مي كند.

اهميت وارفارين : وارفارين داروي بسيار مهم براي پيشگيري از ايجاد لخته در بدن مي باشد و بدون استفاده از ان امكان استفاده از دريچه فلزي در بدن وجود ندارد ،از طرفي در كناراهميت بسيار زياد ان اين دارو در صورت مصرف نادرست ميتواند بسيار خطرناك باشد ، مصرف زياد ان مي تواند باعث خونريزي شديد از جمله در مغز شود و از طرفي مصرف كم ان مي تواند باعث تشكليل لخته روي دريچه و يا داخل قلب گردد.

مقدار مصرف :مقدار مصرف دارو را پزشك بر اساس نوع بيماري زمينه اي و جواب ازمايشات تعيين مي كند و رعايت مقدار داروي تجويز شده خيلي مهم هست .

ازمايشات لازم :

PT,INR

انجام اين ازمايشات براي هر فرد مصرف كننده وارفارين ضروي مي باشد، در هفته هاي اول مصرف وارفارين فواصل انجام ازمايش كوتاه هست ولي بتدريج كه مقدار نياز فرد به دارو مشخص ميشود فواصل انجام ازمايش طولاني تر ميشود. بايد توجه شود خيلي از غذا ها روي وارفارين اثر كرده و مشخص كردن مقدار نياز به وارفارين را مشكلتر كرده و بدنبال ان انجام ازمايش بايد زود به زود صورت گيرد.

عوارض جانبي : کبودی یا درد انگشتان پا؛ ادرار کدر یا تیره؛ زخم در دهان؛ گلودرد، تب، و لرز؛ تورم پا و ساق پا؛ خستگی؛ افزایش وزن غیرعادی؛ یا زردی چشمها یا پوست. خونریزی خارجی مثل خونریزی از لثهها هنگام مسواکزدن؛ کبودی وسیع بدون ضربه؛ خون دماغ؛ خونریزی شدید و غیرعادی از بریدگیها؛ خونریزی شدید و غیرعادی هنگام عادت ماهانه. شایعترین عارضه مصرف وارفارین، خونریزی از نقاط مختلف بدن است ، ممکن است کمی خونریزی مشاهده شود. این خونریزیهای جزئی میتواند شامل موارد زیر باشد:

۱. خونریزی جزئی لثه در هنگام مسواک زدن

۲. خون دماغ شدن گاه به گاه

۳. کبود شدگی در اثر ضربه آرام

۴. خونریزی بیش از معمول ناشی از بریده شدن توسط چاقو یا اشیای تیز

۵. افزایش حجم و مدت خونریزی ماهانه در دختر خانمها

لذا فردی که وارفارین مصرف میکند باید فعالیتهای روزانه خود را با احتیاط بیشتری انجام دهد. به عنوان مثال:

۱. از مسواک نرم استفاده کند.

۲. از انجام فعالیتهای شدید خودداری کند.

۳. در هنگام کار کردن با وسایل تیز و برنده دقت بیشتری داشته باشد.

در صورت بروز خونریزی یا سرگیجه و ضعف یا مشاهده کبودی بدون دلیل و بدون هیچ ضربهای یا قطع نشدن خونریزی یا بروز هرگونه عارضه جدید بایستی به پزشک اطلاع داده شود.

تداخل هاي داروي: خيلي از داروها روي متابوليسم وارفارين يا ويتامين كا اثر گذاشته و باعث كاهش يا افزايش اثر وارفارين شده و روي جواب ازمايش خون نيز تاثير مي گذارند.پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف میکنید، مطلع نمایید. همچنین پیش از شروع، تغییر یا قطع هر گونه دارو، مکمل یا محصولات گیاهی با پزشک خود مشورت نمایید.

تاثير تغذيه روي اثر وارفارين :

ویتامین K ویتامینی است که به ایجاد لخته در خون و جلوگیری از خونریزی کمک میکند، بنابراین دارای نقش متضادی با وارفارین میباشد. در بیمارانی که وارفارین مصرف میکنند دریافت زیاد ویتامین K باعث کاهش اثر دارو میگردد. بنابراین باید این بیماران در مورد مصرف این منابع غذایی کاملاً هوشیار باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که میزان این ویتامین در رژیم، ثابت باقی بماند تا کنترل میزان دارو مشکل نباشد، یعنی باید از تغییر ناگهانی در میزان دریافت منابع غذایی حاوی این ویتامین جلوگیری نمود.

باز هم تاکید میگردد که رژیم غذایی را طوری تنظیم نمایید که میزان ویتامین K موجود در غذای بیمار هر روز میزان ثابتی داشته باشد، زیرا دریافت مقدار کم یا زیاد ویتامین K اثر دارو را کم یا زیاد میکند.

چای سبز باعث خنثی شدن اثر وارفارین میگردد. بنابراین افرادی که چای سبز و وارفارین مصرف مینمایند، باید خون خود را مرتباً چک کنند تا اثر دارو کم نشده باشد

مصرف مقدار زیاد ویتامین K در رژیم باعث غلیظ شدن خون شده و نیاز به وارفارین را زیاد میکند بر عکس مقدار کم این ویتامین در غذا باعث رقیق شدن خون میگردد و نیاز به وارفارین را کم میکند. بنابراین نه زیادهروی در مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K صحیح میباشد و نه عدم مصرف این مواد به نفع بیمار میباشد. مصرف مقادیر زیاد سبزیجات غنی از ویتامین K در یک نوبت منجر به تغییر قابل ملاحظهای در اثر وارفارین نمیگردد، ولی مصرف روزانه آن به مدت یک هفته به شکل مشخصی مقادیر درمانی مورد نیاز را تغییر میدهد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین K شامل سبزیجات پخته شده مانند اسفناج و یا سایر سبزیجات پخته شده مانند سبزی خورش قورمه سبزی یا کرفس به میزان نصف فنجان و یک فنجان جعفری خام میباشد. مواد غذایی حاوی مقدار متوسط ویتامین K شامل یک فنجان سبزیجات خام مانند انواع سبزی خوردن و یک فنجان کاهو یا نصف فنجان مارچوبه و کلم بروکلی پخته شده میباشد.

مصرف 1 واحد منابع غذایی سرشار از ویتامین K در روز مانند نصف فنجان اسفناج پخته شده یا یک فنجان انواع سبزی خام و 3 واحد مواد غذایی دارای مقدار متوسط ویتامین K در روز منعی ندارد.

اگر بیمار عادت به مصرف سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و سبزی خوردن ندارد، آنها را به یکباره به رژیم غذایی او اضافه نکنید. در صورتی هم که عادت به مصرف غذاهای غنی از ویتامین K دارد، نباید رژیم خود را تغییر دهد و همانطور که قبلاً هم ذکر شد، مهم این است که مقدار و وزن غذاهای حاوی این ویتامین هر روز در رژیم غذایی ثابت باشد. برای مثال مصرف 2 فنجان کاهوی خرد شده برای ناهار یا نصف فنجان کلم بروکلی پخته شده برای شام مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اگر هم عادت به مصرف زیاد مواد غذایی غنی از ویتامین K ندارد ١/٥فنجان کاهو یا کلم خرد شده برای ناهار یا شام کفایت میکند.

مصرف خورشهایی چون قورمهسبزی و کرفس که حاوی سبزیجات پخته شده میباشند، به مقداری مجاز است که حاوی نصف فنجان سبزیجات پخته شده باشد، یعنی حدوداً یک کاسه کوچک خورش منعی ندارد، ولی نکته قابل توجه در این مورد این است که در صورت مصرف اینگونه غذاها دیگر سالاد یا سبزی خوردن و یا سبزیجات برگ سبز آبپز شده همراه با آن مصرف نگردد.

تداخلات وارفارین با رژیم غذایی

رژیم غذایی بیمار باید شامل کلیه مواد غذایی مورد نیاز بدن باشد. اگر نیاز به کاهش وزن باشد باید تحت نظر متخصص تغذیه این کار را انجام داد. در نظر داشته باشید که هرگونه تغییر مهم و شدید در رژیم غذایی میتواند در نحوه پاسخ بدن بیمار به وارفارین موثر باشد

احتياط هاي لازم :وارفارین را همیشه در ساعت مشخص و به همان شیوهای که پزشک برای شما تعیین کرده، مصرف نمایید.

- در زمانهای تعیین شده به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش خون را انجام دهید.

- عادات غذایی و فعالیتی خود را حفظ نمایید. تغییرات ناگهانی میتواند بر INR اثر بگذارد.

- مصرف غذاهای حاوی ویتامین K مانند سبزیجات برگ سبز (مانند: کاهو، اسفناج وکلم) را قطع نکنید! بلکه همان مقداری را که همیشه مصرف میکردید، مصرف کنید. افزایش یا کاهش اینگونه غذاها بر INR اثرگذار میباشد.

- در صورت بیمار شدن یا بروز هر گونه عارضه جدید یا خونریزیهای شدید، به پزشك يا بيمارستان مراجعه كنيد .

- وارفارین را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

- همیشه به میزان کافی وارفارین در منزل داشته باشید و پیش از تمام شدن آن، دوباره نسخه را از داروخانه تهیه نمایید.

- در صورت انجام اعمال جراحی یا دندانپزشکی، دندانپزشک یا جراح خود را از مصرف وارفارین مطلع نمایید.

- اگر قصد سفر دارید، حتماً مطمئن شوید که وارفارین به میزان کافی برای آن مدت به همراه دارید.

- کارت هویت پزشکی، مبنی بر مصرف داروی ضد انعقاد، به همراه داشته باشید.

- در صورت مراجعه به هر پزشک دیگری، حتماً پزشک را از مصرف وارفارین مطلع نمایید.

- خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود، وارفارین مصرفی خود را قطع یا تغییر ندهید.

- بدون مشورت با پزشک خود، مصرف همزمان سایر داروها با وارفارین را قطع یا شروع نکنید. اگر همزمان با وارفارین، داروی دیگری مصرف میکنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در مقدار مصرفی آن دارو تغییری ندهید.

- بدون مشورت با پزشک، تغییرات زیادی در رژیم غذایی و فعالیتهای روزانه خود، ندهید.

مدت مصرف: مدت مصرف وارفارين را پزشك تعيين مي كند و ان بر اساس بيماري زمينه اي شماست و تا زمانيكه احتمال تشكليل لخته در بدن شما بالاست ،بايستي به مصرف وارفارين ادامه دهيد.

ورزش : از انجام ورزشهای سنگین و پربرخورد که منجر به خونریزی یا خونمردگی میشوند، پرهیز نمایید ،بنابراين شما مي توانيد اغلب ورزش ها را كه شرايط بالا نداشته باشد انجام دهيد.

وارفارين و حاملگي: ثابت شده وارفارين مخصوصا در سه ماهه اول بارداري روي جنين اثر گذاشته و باعث ايجاد عوارض در جنبن ونوزاد مي گردد، اگر باردار شدهاید یا تصمیم به باردار شدن دارید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید، خودسرانه داروی خود را قطع نکنيد. پزشك مربوطه با توجه به شرايط شما اقدام به تجويز داروي جايگزين خواهد كرد كه اغلب مواقع داروي جايگزين بصورت تزريقي بوده و مشكلات خاص خود را دارد.

استفاده از دفترچه وارفارين: براي خودتان يك دفترچه تهيه نموده و در ان بصورت جدول تاريخ انجام ازمايش ، را ياداشت كنيد و مقدار داروي تجويز شده توسط پزشك و تاريخ ازمايش بعدي را ياداشت كنيد. INR و pt

یک جدول زمانبندی مصرف وارفارین و انجام آزمایشهای خون برای خود تهیه نمایید. این کار به شما کمک میکند که مصرف وارفارین یا انجام آزمایشهای خون را از دست ندهید ، مهترين مزيت اين كار اين است كه پزشك با يك نگاه مقدار داروي مصرفي و جواب ازمايشات شما را با يك نگاه متوجه ميشود.


آدرس مطب : شريعتي،بالاتر از سه راه ميرداماد ،بعد از مترو شريعتي ،جنب پمپ بنزين كوچه شواري اولين ساختمان پزشكان
تلفن : 22843289 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اکوکاردیوگرافی جنین مادران دیابتیاکوکاردیوگرافی جنین مادران دیابتی

دیابت یکی از بیماریهای مزمن شایع هست و حدود 10 درصد مادران باردار مبتلا به دیابت هستند .هم چنین شیوع بیماریهای مادرزادی قلب در مادران دیابتی ۵ برابر شایعتر از افراد عادیست ... ادامه مطلب

اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )اكوكارديوگرافي جنين ( بازنگري جديد )

يکی از دلایل مرگ و میر نوزادان در هنگام تولد اختلالات مادرزادی قلب است که طبق آمارها شیوع آن ٨مورد از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده گزارش شده است. ... ادامه مطلب

وارفارينوارفارين

وارفارين يك قرص ٥ ميلي گرمي و صورتي رنگ هست كه بعنوان ضد انعقاد استفاده ميشود. وارفارین جلوی لختهشدن خون را میگیرد، بنابراین از مشکلات ناشی از تشکیل لخته در رگهای خونی پیشگیری میکند. ... ادامه مطلب

خدمات مطب

دكتر فريدون آشنايي
فوق تخصص قلب كودكان و نوزادان
اکوکاردیوگرافی جنین
متخصص كودكان و نوزادان
ويزيت : روزهاي زوج ( شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه ) از ساعت ١٧ تا ٢١ با تعيين وقت قبلي
نوار قلب ، اکو کاردیوگرافی
اکوکاردیوگرافی جنین
آنژیوگرافی تشخیصی و درما نی ( در بیمارستانهای دولتی و خصوصی )


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465